Tulospalkkiolla kannustetaan henkilöstöä
Hanselin palveluksessa olevia toimihenkilöitä koskeva työehtosopimus 1.4.2023–31.3.2025 allekirjoitettiin Hanselin ja Ylemmät toimihenkilöt YTN:n välillä. Työehtosopimuksessa todetaan, että Hanselin hallitus määrää tulospalkan suuruuden ja tulospalkkioperusteet vuosittain. Kaikki vakituisessa työsuhteessa työskentelevät työntekijät kuuluvat tulospalkkiojärjestelyn piiriin kuuden kuukauden koeajan jälkeen.
Tulospalkkiosta päättää vuosittain yhtiön hallitus, joka taas noudattaa valtio-omistajan ohjeistusta. Hallituksen puheenjohtaja raportoi yhtiön palkitsemispolitiikasta ja johdon palkitsemisesta omistajille yhtiökokouksessa. Valtio-omistaja odottaa yhtiöiltä yritysvastuun integroimista palkitsemiseen. Hanselissa työntekijän tulospalkkio voi olla enintään 15 prosenttia vuosipalkasta, johtoryhmän jäsenellä se voi poikkeuksellisen hyvän suorituksen perusteella nousta enintään 30 prosenttiin vuosipalkasta. Tulospalkkiot maksetaan yhtiön työntekijöille jälkikäteen huhtikuun palkanmaksun yhteydessä ja maksu edellyttää voimassa olevaa työsuhdetta palkanmaksupäivänä.
Muut kuin johtoryhmän jäsenet voivat lisäksi saada niin sanotun kertapalkkion, joka voi olla suuruudeltaan 300–3 000 euroa. Kertapalkkion voi myöntää toimitusjohtaja esihenkilön esityksestä erityisen hyvän suorituksen perusteella, ja se maksetaan myöntämistä seuraavan palkanmaksun yhteydessä.
Johdon tulospalkkioperusteita ovat yhteishankintojen käyttö, asiakastyytyväisyys, henkilöstötyytyväisyys, kasvustrategian toteutuminen (positiivinen liiketulos) ja vastuullisuus. Henkilöstön tulospalkkioperusteet ovat osin samoja: yhteishankintojen käyttö, kasvustrategian toteutuminen (positiivinen liiketulos) ja asiakastyytyväisyys. Henkilöstön tulospalkkiosta seitsemän prosenttia on sidottu työntekijän henkilökohtaisiin tavoitteisiin. Monella työntekijällä vastuullisuus on palkitsemiskriteerinä henkilökohtaisissa tavoitteissa.
Lue myös: Entistä parempaa perehdytystä
Sinua voi myös kiinnostaa
Henkilöstöluvut johtamisen ja kehittämisen apuna
Henkilöstölukujen kehitystä seurataan Hanselissa aktiivisesti.
Saimme sidosryhmiltämme yhä parempaa palautetta
Asiakas- ja toimittajatyytyväisyyttä mitataan Hanselissa säännöllisesti.