Kumppani projektiin löytyi Hanselin avulla
Syksyllä 2024 järjestettävä Maaseutuparlamentti kokoaa Nurmekseen ja linjoille tuhansia maaseudun kehittämisestä innostuneita ihmisiä. Maaseutuparlamentin järjestelyjä luotsaava maa- ja metsätalousministeriö päätti luottaa suurtapahtuman kilpailuttamisessa Hanselin apuun.
Maaseutuparlamentti on yhteiskunnallinen maaseututapahtuma, joka on tarkoitettu kaikille maaseudun tulevaisuuden kehittämisestä kiinnostuneille. Vuonna 2024 live-tapahtuman näyttämölle Nurmekseen odotetaan saapuvan jopa 2 500 ja webinaarilinjoille 3 000 ihmistä. Massiivisen tapahtuman järjestelyissä on valtavasti huomioon otettavia osa-alueita ohjelman konseptoinnista tapahtumatuotantoon ja tekniikkaan, ja järjestelyissä mukana kymmenittäin kumppaneita.
”Maaseutuparlamentti on monimuotoinen tapahtuma, joka toteutetaan yhteisvoimin, kumppanuudessa useiden kymmenien toimijoiden kanssa. Kokemuksesta tiedämme, että onnistunut tapahtuma edellyttää vahvaa koordinaatiota, hallintaa ja ennen kaikkea rakentavaa henkeä. Tarvitsimme tapahtumamme tuottajaksi vahvan osaajan”, maa- ja metsätalousministeriön neuvotteleva virkamies Antonia Husberg kertoo.
Hanselin Viestintä- ja markkinointipalveluiden DPS tarjosi hyvän alustan kilpailutukselle. Yhdessä Hanselin hankintojen tuki -tiimin kanssa päädyttiin MinikisaPlus-toteutukseen, jossa asiakas määrittelee hankinnan kohteen ja Hanselin tiimi huolehtii kilpailutuksen läpiviennistä. Husberg sai tuekseen hankinta-asiantuntija Petri Hakalan ja juristi Antti Tuukkasen. Myös DPS:n kategoriapäällikkö Anni Airaksinen oli tiiviisti mukana projektissa. Projekti aloitettiin luonnollisesti kuvaamalla tarkasti se, mitä ollaan hankkimassa.
Tarkka määrittelytyö palkittiin onnistuneena lopputuloksena
”Näin laajassa tapahtumassa hankinnan kohteen kuvaamiseen menee aikaa. Onneksi meillä oli hyvät lähtötiedot edellisistä tapahtumista. Kun kirjoitimme tarkasti auki kaiken sen, mitä haluamme hankkia, oli lopputuloksena 11-sivuinen dokumentti”, Husberg naurahtaa.
Hakala ja Tuukkanen tukivat Husbergia koko kilpailutusprojektin ajan, ja toivat asiantuntemustaan erityisesti asiantuntijoille asetettavien vaatimusten sekä tarjousten vertailuperusteiden ja niiden pisteyttämisen määrittelyyn. DPS:n hyvät mallipohjat ohjasivat tekemistä oikeaan suuntaan. Myös markkinavuoropuhelun mahdollisuus hyödynnettiin, ja toimittajakenttä pääsi esittämään tarjouspyyntöluonnoksesta kysymyksiä ja kommentoimaan sitä.
”Suosittelemme markkinavuoropuhelua aina asiakkaillemme, etenkin laajoissa kilpailutuksissa. Saadut vastaukset ja kommentit auttavat yleensä hiomaan tarjouspyyntöä entistä paremmaksi, ja näin saadaan myös parempia tarjouksia”, Hakala kertoo.
Tässä tapauksessa tarjousten vertailussa asiantuntijoiden kokemus ja tarjoajan laatima esitys palvelun sisällöstä painoivat vaakakupissa 60 prosentin verran ja hinnan painoarvo oli 40 prosenttia. Tarjoajan piti esityksessään tuottaa konsepti markkinointimateriaalista ja tapahtuman päälavasta sekä kuvata se, miten paikallisuus otetaan huomioon tapahtuman ilmeessä.
Hyvä pohjatyö selvästi kannatti, sillä voittanut tarjous vastasi erinomaisesti asiakkaan tarpeita. Toimittajaksi valittiin Markkinointiosakeyhtiö I2.
”Hanselilaisten apu tässä projektissa oli korvaamatonta. He pitivät huolen siitä, että projekti eteni aikataulussa ja nostivat esiin asioita, joita emme välttämättä itse olisi osanneet huomioida. Nyt meillä on käytettävissämme hyvin kilpailutettu kokonaisuus, jossa kaikki tärkeät yksityiskohdat on otettu huomioon. Yhteistyö toimittajan kanssa on lähtenyt hyvin käyntiin ja tapahtuman järjestelyt etenevät suunnitellusti”, Husberg kiittelee.
Dynaaminen hankintajärjestelmä eli DPS
- Sekä asiakkaita että toimittajia voi tulla mukaan milloin vain sopimuskauden aikana.
- Asiakkaat tekevät toimittajavalinnan minikilpailutuksen avulla.
- Hansel varmistaa toimittajien soveltuvuuden, tarjoaa asiakkaiden käyttöön laajan valikoiman valmiita mallipohjia minikilpailutukseen ja on asiakkaan tukena myös sopimuskauden ajan.
Viestintä- ja markkinointipalvelut 2020–2026 -DPS
- Voit hankkia joko kaikki palvelualueet kattavaa kokonaispalvelua tai yhtä tai useampaa palvelua seuraavilta palvelualueilta:
- viestinnän ja markkinoinnin konsultointi
- viestinnän suunnittelu ja toteutus
- markkinoinnin suunnittelu ja toteutus
- digitaalinen markkinointi ja viestintä
- mediasuunnittelupalvelut
- viestinnän koulutuspalvelut
- Sopimustoimittajien kautta voit myös hankkia laajasti lisäpalveluita, kuten esimerkiksi viestinnän ja markkinoinnin tutkimuksia, tapahtumamarkkinointia, mediaseurantapalvelua tai saavutettavuuteen liittyvää palvelua.
- Sopimuskausi voimassa 31.12.2026 asti (asiakkaan hankintasopimus voi olla voimassa 31.12.2028 asti).
- Katso lisätietoja hansel.fi-verkkopalvelusta.
Lue myös: Hansel työpaikkana
Sinua voi myös kiinnostaa
Yhteishankintojen käytön tukea tekemässä
Työvälineiden ja toiminnan kehittäminen, resurssit ja yhteistyö sekä vaikuttavuus – näihin sanoihin voidaan tiivistää yhteishankintojen tuen saavutukset sekä osaltaan myös haasteet vuoden 2023 aikana.
Vuosi 2023 oli vilkas tapahtumavuosi
Järjestimme erilaisia tilaisuuksia ja tapahtumia, joiden tavoitteena oli tukea asiakkaiden onnistuneita hankintoja palvelujemme avulla sekä käydä keskusteluja asiakkaidemme hankintatarpeista.