Tekoäly parantamaan asiakaskokemusta ja lisäämään sisäistä tehokkuutta
Teknologiamaailmassa vuosi 2023 tullaan todennäköisesti muistamaan laajoihin kielimalleihin perustuvien generatiivisten tekoälyratkaisuiden (tunnetuimpana OpenAI:n ChatGPT) läpimurtovuotena. Nämä uudet tekoälyratkaisut julkaistiin nopeasti yksityishenkilöiden sekä yritysten lähes avoimeen käyttöön ja ne ovat erikoistuneet luomaan uutta sisältöä, kuten tekstiä, kuvia tai ääntä, annettujen syötteiden tai ehtojen perusteella. Kaiken lisäksi nämä uudet kielimallit tuntuvat hallitsevan myös suomen kielen koukeroita sijapäätteineen ja muine erikoisuuksineen.
Hanselissa olemme hyödyntäneet erilaisia tekoälyratkaisuita varsin rohkeasti jo useamman vuoden ajan erityisesti analytiikkatarkoituksiin. Nyt halusimme tarjota uudet kyvykkyydet kaikkien työntekijöidemme käyttöön, mutta samalla huolehtia yrityssalaisuuksien ja luottamuksellisen tiedon suojaamisesta. Laadimmekin nopeasti Hanselin sisäiset parhaat käytännöt uusien tekoälyratkaisuiden käyttämiseen, jotka rohkaisevat hyödyntämään uusia ominaisuuksia, mutta myös opastavat generatiivisten tekoälyratkaisuiden turvallisessa käytössä.
Kehityshankkeissa tavoitteena parempi palvelukokemus
Yleisten tekoälyavustajien lisäksi lähdimme kartoittamaan keihäänkärkihankkeita generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksien kohdistamisesta tiettyihin liiketoimintamme ongelmakohtiin. Näistä kohdennetuista ratkaisuista hankintatoimen kehittämisyksikkö käynnisti ensimmäiset kokeilut tarjouspyyntöaineistojen analysointiin sekä DPS-osallistumishakemusten käsittelyyn. Lisäksi rakensimme valtiovarainministeriön julkaisemaan Hankintojen käsikirjaan pohjautuvan tekoälyavustajan, jolle pystyy esittämään kysymyksiä käsikirjan sisältöön liittyen.
Generatiivisen tekoälyn läpimurtovuodesta onkin hyvä kääntää katseet jo vuoteen 2024, sillä sen aikana näiden uusien kyvykkyysien tulisi toden teolla lunastaa lupauksensa toiminnan tehostamisesta ja asiakaskokemuksen parantamisesta. Edellä mainittujen käyttökohteiden rinnalla olemme käynnistämässä hankkeita ainakin kohdennetusta tekoälyavustajasta asiakaspalvelumme tehostamiseen. Siinä tekoälyltä odotetaan jo varsin merkittävää tuottavuusloikkaa olemassa olevan asiakaspalvelumme tukena ja ”parhaana kaverina”.
Lisäksi on hyvä muistaa, että jo nyt tekoälyn ja niin sanotun perinteisen digitalisaation rajat usein hämärtyvät. Vuoden 2023 aikana olemme jatkaneet panostuksiamme palveluidemme, asioinnin ja toimintamme digitalisointiin, rajapintojen hyödyntämiseen sekä prosessien automatisointiin. Hansel.fi:ssä ja sen alta löytyvissä kisa-apureissa on kiinnitetty erityisesti huomiota palvelukokemukseen, ja sisäisesti hyödynnämme rajapintoja tehokkaammin esimerkiksi sopimustoimittajiemme taloustietojen automaattisessa valvonnassa. Hilmassa (hankintailmoitukset.fi) toteutettiin massiivinen, Euroopan komissiosta lähtöisin oleva hankintailmoittamisen mullistanut eForms-uudistus sekä muun muassa kehitettiin rajapintoja tarjoajien viranomaistietojen (velvoitteidenhoitoselvitys, VHS) automaattista tarkastamista varten.*
*Kyllä, myös tämän tekstin kirjoittamisessa apuna käytettiin tekoälyavustajaa.
HR-järjestelmä uusittiin
Hanselin yhteistyö Azets Insightin kanssa jatkui tiiviinä vuonna 2023, kun päätimme ottaa käyttöön vuoden 2022 talousjärjestelmäkokonaisuuden kilpailutuksessa mukana olleet optiot HR-järjestelmästä ja palkanlaskennasta. Projekti käynnistyi keväällä 2023 ja valmistui marraskuun alussa. Ajallisesti lyhyen toteutuksen mahdollisti se, että taustajärjestelmänä säilyi jo aikaisemmin käytössä ollut Mepco. Hanke oli silti vaativa, koska aikaisempaan verrattuna päätimme lisätä automatiikkaa ja rakentaa uusia integraatioita.
Projekti käynnistyi toden teolla kesälomien jälkeen, jolloin pohdimme aktiivisesti prosessiparannuksia ja kävimme vuoropuhelua eri tahojen kanssa. Digitiimiläiset ahkeroivat integraatioiden parissa ja HR-tiimi vastasi muusta käytännön työstä yhteistyössä azetsilaisten kanssa. Jännitystäkin oli ilmassa, kun ensimmäinen palkanmaksu toteutettiin ”uutta putkea” pitkin marraskuussa. Varotoimena maksupäivä oli siirretty päivää aikaisemmaksi, mutta kaikki sujui kuitenkin hyvin.
Käyttöönoton jälkeen teemme vielä jonkin verran lisää kehitystoimenpiteitä, koska halusimme porrastaa osan uudistuksista. Tilinpäätöksen yhteydessä pääsemme myös ottamaan ensimmäistä kertaa HR-raportit uudesta järjestelmästä, kun laskemme perinteiset henkilöstötilastot.
Lue myös: Analytiikan tulevaisuuden näkymät
Sinua voi myös kiinnostaa
Analytiikan tulevaisuuden näkymät
Julkisten hankintojen digitalisaatio on Suomessa pitkällä, ja dataa hankintoihin liittyen syntyy enemmän kuin ehditään hyödyntää.
Entistä parempaa perehdytystä
Hanselin perehdytyksen tavoitteena on, että jokainen saa tasapuolisen ja kattavan perehdytyksen työsuhteen alkaessa.
Saimme sidosryhmiltämme yhä parempaa palautetta
Asiakas- ja toimittajatyytyväisyyttä mitataan Hanselissa säännöllisesti.