Saimme sidosryhmiltämme yhä parempaa palautetta
Asiakas- ja toimittajatyytyväisyyttä mitataan Hanselissa säännöllisesti. Asiakastyytyväisyyttä on jo pitkään mitattu vuosittain ja myös toimittajatyytyväisyyttä päätettiin vuodesta 2023 alkaen alkaa seurata joka vuosi. Ennen toimittajatyytyväisyyskysely tehtiin joka toinen vuosi. Kyselyt toteutetaan heti tammikuussa, kun vuosi on päättynyt ja sen sujumista on mahdollista arvioida.
Vuoden 2023 asiakastyytyväisyyskyselyn keskiarvo 4,19/5 oli paras vuosilta 2014–2023, joilta on olemassa vertailukelpoinen tulos. Asiakastyytyväisyys parantui kaikkien tutkittujen tekijöiden osalta.
Näitä tutkittiin:
- palveluasenne
- yhteyshenkilöiden toiminta
- hankintalain tuntemus ja kilpailutusosaaminen
- yhteishankintojen hyödyt ja toimivuus
- sähköisten palvelujen toimivuus
- tiedottaminen ja viestintä
- asiakkaiden tarpeiden tuntemus
- kilpailuttamispalvelun laatu (tähän vastaavat asiakkaat, joilla on kokemusta palvelusta)
- hankintatoimen kehittämispalvelun laatu (tähän vastaavat asiakkaat, joilla on kokemusta palvelusta)
Parasta palautetta asiakkaamme antoivat meille hankintalain tuntemuksesta ja kilpailuttamisosaamisesta, josta saimme arvosanaksi 4,56/5 (2022: 4,56). Tutkittavista tekijöistä heikoimman palautteen 3,80/5 (2022: 3,76) sai asiakastarpeiden tuntemus. Tulos kuitenkin parani tässäkin kohdassa jo neljättä kertaa peräkkäin.
Asiakaskyselyyn vastasi yhteensä 416 vuoden 2023 aikana Hanselin kanssa asioinutta asiakasta. Kyselyyn vastanneiden joukossa oli mukana ensimäistä kertaa asiakkaita myös hyvinvointialueilta, joiden toiminta alkoi vuoden 2023 alussa.
- Arvosanojen keskiarvo oli 4,19 (2022: 4,15).
- Kokonaisarvosanan 3,50 tai parempi antoi 90 % (2022: 85 %).
- Kokonaisarvosanan 2,99 tai huonompi antoi 5 % (2022: 6 %).
Vuoden 2023 asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset käytiin läpi johtoryhmässä ja hallituksessa sekä henkilöstöinfossa. Tuloksia hyödynnetään, kun suunnitellaan kehittämistoimenpiteitä yhdessä henkilöstön kanssa. Hanselilaisten tulospalkkio on sidottu saatuun asiakastyytyväisyyspalautteeseen.
Yhteistyö sopimustoimittajien kanssa sujuu
Vuoden 2023 toimittajatyytyväisyyskyselyn keskiarvotulos 4,06 oli myös paras niiden vuosien ajalta (2014–2023), joina toimittajatyytyväisyyttä on selvitetty.
Tutkittavat tekijät olivat:
- hankintalain ja kilpailutusmenettelyjen tuntemus
- kilpailutusprosessin sujuvuus
- Hanselin toiminnan tasapuolisuus
- tiedottaminen yhteishankintajärjestelyistä ja kilpailutuksista
- sopimusyhteyshenkilön toiminta
- hankinnan kohteen tuntemus (tuotteet ja palvelut).
Suurimmat vahvuutemme toimittajien mielestä olivat sopimusyhteyshenkilön toiminta, joka sai arvosanan 4,35/5 (2022: 4,22), sekä hankintalain ja kilpailutusmenettelyjen tuntemus 4,31/5 (2022: 4,28). Vastaajista huippuarvosanan 5 antoi kyseisille tekijöille 47 prosenttia. Tulosten perusteella selkein kehittämiskohde oli kilpailutusprosessin sujuvuus, jonka sopimustoimittajamme arvioivat tasolle 3,64 (2022: 3,72). Hankinnan kohteen tuntemus -tekijän saama palaute parantui tilastollisesti merkitsevästi toista vuotta peräkkäin ja ylsi erinomaiselle tasolle 4,04/5 (2022: 3,82).
Toimittajille tehtyyn kyselyyn vastasi 152 viime vuoden aikana Hanselin kanssa asioinutta toimittajien nimeämää sopimusyhteyshenkilöä.
- Arvosanojen keskiarvoksi muodostui 4,06 (2022: 4,01).
- Kokonaisarvosanan 3,50 tai parempi antoi 81,6 % vastaajista (2022: 81,9 %).
- Kokonaisarvosanan 2,99 tai huonompi antoi 5,9 % vastaajista (2022: 8,5 %).
Toimittajatyytyväisyystutkimuksen 2022 tulosten perusteella vuoden 2023 kehittämiskohteeksi valittiin toimittajaviestinnän kehittäminen. Vuoden 2023 aikana Hanselissa tehtiin muun muassa toimittajaviestintää parantavia uudistuksia hansel.fi-palveluun, toimittajille lähetettävän Hankintaväylä-uutiskirjeen julkaisutiheyttä lisättiin 11 kertaan vuodessa ja toimittajille järjestettiin vuoden 2023 aikana neljä erittäin suosittua tietoiskuwebinaaria. Toimittajille lähetettävien viestien automatisointia lisättiin sekä kaikkien sopimusmuutosehdotusten tekeminen yhdenmukaistettiin tapahtuvaksi hansel.fi-sivuston kautta.
Vuoden 2023 toimittajatyytyväisyyskyselyn tulokset käytiin läpi johtoryhmässä, kategoriapäälliköiden kanssa sekä henkilöstöinfossa. Tuloksia hyödynnettiin vuoden 2024 toimittajayhteistyön kehittämistoimenpiteiden suunnittelussa, jota tehtiin yhdessä kategoriapäälliköiden ja muun henkilöstön kanssa. Kategoriapäälliköiden tulospalkkio on osittain sidottu saatuun toimittajatyytyväisyyspalautteeseen.
Sinua voi myös kiinnostaa
Julkisten hankintojen oppeja Euroopasta
Juristi Jussi Ratsula ja kilpailuttamiskonsultti Satu Salminen valmistuivat Public Procurement Excellence 2022 -⁠ohjelmasta.
Työn ohessa opiskelu tuo uusia näkökulmia
Hansel on asiantuntijaorganisaatio, ja suurin voimavaramme on osaava henkilöstö.
Työkierto tarjoaa mahdollisuuden laajentaa näkökulmaa
Kehityspäällikkö Maria Röykkä sai helmikuussa 2022 tilaisuuden hypätä Hankinta-Suomen ohjelmapäällikön saappaisiin.